magyar angol német

<<<< vissza

Tanácskozás a hazafias, honvédelmi nevelésről

A megjelenés dátuma: 2012.09.28

A Honvédfesztivál gazdag programkínálatában a számos tömegrendezvény mellett kisebb létszámú, de jelentőségében hasonló esemény szerepel. Ilyen volt a szeptember 26-án megrendezett tanácskozás is, mely a hazafias, honvédelmi nevelés aktuális kérdéseit volt hivatott áttekinteni.

Az elméletek és gyakorlatok, a tapasztalatok és tervek, a szándékok és eredmények egyaránt jelen voltak a hozzászólásokban, melyek sorát Dr. Szarka Gábor úr, a Honvédelmi Minisztérium kabinetfőnöke nyitotta meg. Kabinetfőnök úr nyitóelőadása pontos képet festett a terület kiemelt jelentőségéről, az ennek érdekében tett erőfeszítések fontosságáról, a honvédelmi tárca törekvéseiről. Az előadások, hozzászólások mindegyike azt igazolta és bizonyította, hogy a hazafias, honvédelmi nevelés olyan össztársadalmi érdek és feladat, melyben mindenkinek van kötelessége és feladata. Dr. Cser-Palkovics András úr polgármesterként és a HTBK székesfehérvári elnökeként is kifejtette véleményét. Hangsúlyozta, hogy Székesfehérvár katonaváros jellege, a városvezetés szándéka és intézményei elkötelezettsége egyszerre jelent kötelességet, feladatot és lehetőséget, melyhez még Pákozd közelsége is értékként kapcsolódik. A civilség szemszögéből azt emelte ki, hogy a HTBK Székesfehérvári Szervezete és a Katonai Emlékpark Pákozd közös programja - a Hazafiság Iskolája - egy újabb munkaforma és lehetőség a fiatalok nevelésében, melynek előző évi sikere a folytatásra ösztönöz bennünket. Domján László vezérőrnagy úr, a Magyar Honvédség Összhaderőnemi parancsnoka a katonák elkötelezettségét hangsúlyozta, és azt, hogy számukra is fontos a fiatalok hazafias nevelése, melynek érdekében eddig és ezután is készséggel vesznek részt abban, de ez csak széles összefogással lehet igazán eredményes, sikeres. Ennek számtalan szép példáját láthatjuk, és a jelen konferencia is kiemelt állomása a honvédelmi nevelés folyamatának.

Az összefogások, együttműködések, a központi szándékok és helyi kezdeményezések számtalan példája jelent meg a további hozzászólásokban, melyek területi áttekintést nyújtottak Debrecentől Dabasig, Sárisáptól Székesfehérvárig, de tagolhatjuk szakterületenként is, hiszen a szociológustól a hivatásos katona tábornokig, a gyakorló pedagógustól a pedagógiai szakértőig mindenki képviseltette magát a tanácskozáson.

A tartalmi kérdések mellett még egy dolgot kell kiemelnünk, ez pedig a forma, vagyis a konferencia megrendezésének körülményei. Ahogy sikeresnek érezzük a tanácskozást, az adott témakör feldolgozását, ugyanúgy sikeres volt a megrendezés is, mely a székesfehérvári Árpád Szakképző vezetésének, és diákjainak köszönhető. Az Iskolában harmadik éve folyik a Katonasuli, vagyis a katonai alapismeretek oktatása, a következő napokban indul a honvédelmi szakkör is. A fiatalok hazafias neveléséről szóló műhelymunka egy iskola falai között vált valóban hitelessé, hiszen ez elsősorban a diákokról szól. Ugyanezt érezhettük az utolsó hozzászóló, Szabó Dorottya gimnáziumi tanuló – szinte zárszónak is beillő – gondolataiból, amikor saját példáján keresztül mutatta be, hogy a katonák, az iskolák és a civil szervezetek törekvései miként hatottak rá, s ezáltal hogyan került a hadtörténelem, a honvédség a figyelme, majd az érdeklődése középpontjába.